2010年10月30日 星期六

鄰居

1月27日2009
鄰居


有幾個人能有個鄰居跟你一起走過人生大半階段的日子?

我跟我的鄰居一直在高中前都是住在兩隔壁. 從小就沒在同一各學校就讀過,

但常常下課後玩騎馬打仗竟是一些男孩子玩的玩意! 野起來真是一點都不淑女, 我们意氣風發豪氣甘雲

很多男孩跟我们玩在一起都要甘拜下風,所以就我小時對她的了解也是從玩耍中體驗,要不就從附近阿姨

們閒聊中才得知在玩樂外的她是怎麼樣的女孩子.



似乎青少年的青澀叛逆全都印正在我兩的身上,愈長大愈不主動互相打招呼,就這樣我們彼此從學校畢業.

相行漸遠, 她馬上結婚生女,而我繼續單身賺錢養家; 直到她全家搬離前我都常看到她讀小學的女兒們在

我們小時常常 玩樂的地點玩耍. 然而我們只有點頭之交.她在我舊有的記憶裡一直是一位樸實不會打扮的

沉默女孩.



直到我第一次從英國回台就職,在公車上遇到她.也許經過人生的歷練,彼此珍惜兒時的情感,竟然彼此主動

打招呼,熱情閒聊起來, 原來她就在我的公司附近上班, 於是我們常搭上同一班轉運的公車,或出去一起吃

午餐.突然我發覺幾年不見她變的相當時尚,裝扮時髦,口才相當好, 問哪有好吃好玩,她沒有不知的. 我們

就這樣在同一 個上班區域互動了四五年. 然後我離職後, 就很少聯絡. 接著我又去英國拿學位, 回台後又

在公館碰到我 的鄰居, 真是高興扁了. 拜現在電腦科技之賜, 我們又靠skype相互聯繫. 就在年前, 她突然

提出好久沒看到 我了,出來吃個飯吧. 我們又到公館聚會, 這次我發覺她又變了,又回歸到樸實的一面, 更

訝異她的女兒如 今都亭亭玉立, 初落的大大方方美艷動人. 真讚嘆時光催人老. 她還說她前幾天才參加

高中同學會,有的 同學老的一踏糊塗,有些一丁點都沒變. 所以人生就是要想辦法過的快樂才重要!

我想我們的下一次聚會該不會是白髮蒼蒼吧! 不過我們彼此說定要老了之後有自己的風格,還是要美美

的!

New Friends and Old Friends

By Joseph Parry

Make new friends, but keep the old;

Those are silver, these are gold.

New-made friendships, like new wine,

Age will mellow and refine.

Friendships that have stood the test -

Time and change - are surely best;

Brow may wrinkle, hair grow gray,

Friendship never knos decay.

For'mid old friends, tried and true,

Once more we our youth renew.

But old friends, alas! may die;

New friends must their place supply.

Cherish friendship in your breast -

New is good, but Old is best;

Make new friends, but keep the old;

Those are silver, these are gold.

新友與舊友

結識新友 莫忘舊交

新友如銀 舊交似金

新釀友誼 猶如清酩

歲月陳醞 乃得芳醇

歷歲月變局之試煉

新友必成至誼

頟易皺 髮易白

至誼永不逝

挚誠老有為伴

青春可在

舊與若凋零

新知取而代

友誼應存內心

新知美好 舊雨至珍

結識新友 莫忘舊交

新友如銀 舊交似金



Friends

By Jan Anderson

The friends of our childhood, the friends of our past

We think of them fondly from first to last.

As children they were our play mates;

As students they were our classmates.

But through the years some are forgotten and move away

As each has gone his own separate way.

But others become our friends for life;

They always share our triumphs and strife

They urge us on when we want to quit;

They are the ones we'll never forget.

Even when we get older, independent and bolder,

Sometimes our life becomes lonely and colder.

And we need to cry on a true friend's shoulder

Friends give us comfort when we are sad,

Correct us with love when we are bad,

Calm us down when we are mad,

And give us new hope to make us glad.

At every stage of life we always need friends,

For on them much joy in our life depends.

沒有留言:

張貼留言